Club Brugge wint More Than Football Award 2020

Club Brugge en zijn Foundation wonnen zopas de ‘More Than Football Award 2020’ met hun project ‘De Beer en zijn Sjaal’. Het unieke kinderboek van Club Brugge, dat jonge en oudere fans oproept tot respect en verdraagzaamheid, werd door een vakjury van meer dan 100 CSR-managers uit Europese topclubs en profcompetities verkozen als beste sociale actie in het Europese voetbal.

More Than Football Award erkent beste sociale actie in Europees voetbal

Text: 

Het doel van de 'More Than Football Award' is om de beste sociale initiatieven in het Europese voetbal te bekronen. Het viert het werk dat op maatschappelijke gebied wordt geleverd op en naast het veld, op lokaal, nationaal en internationaal niveau. Deze internationale ‘More Than Football Award’ is de hoogste mogelijke erkenning voor sociale initiatieven binnen het Europese voetbal. Club Brugge volgt hiermee het Oekraïense Shakhtar Donetsk op die in 2019 deze prestigieuze internationale award won. De andere genomineerde organisaties dit jaar waren Borussia Dortmund, Legia Warsaw, Malmö FF en de Belgische Pro League.

De ‘More Than Football Award’ is een organisatie van het ‘European Football for Development Netwerk’ (EFDN). Dit netwerk - waar Club sinds 2014 deel van uitmaakt - telt 102 professionele voetbalclubs en profcompetities uit 29 Europese landen, die allen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid als voetbalclub opnemen. Bij de leden zitten onder andere FC Barcelona, Juventus FC, Feyenoord, Chelsea FC, Werder Bremen, PSG, …

‘De Beer en zijn Sjaal’ is meer dan een kinderboek

Clubs voorleesverhaal 'De Beer en Zijn Sjaal' kaart op een unieke manier enkele maatschappelijke thema's aan zoals onverdraagzaamheid, respect en racisme. Thema’s waar jammergenoeg ook heel wat andere Europese voetbalclubs mee geconfronteerd worden. Met het voorleesverhaal wil Club toekomstige, maar ook huidige generaties fans, bijbrengen dat andere clubkleuren ons niet verschillend maken, maar dat net de liefde voor het voetbal ons samenbrengt. Het is een verhaal over Clubliefde, maar nog veel meer over clubliefde, met kleine c.

 

Maar liefst 5.000 exemplaren van het kinderboek werden afgelopen jaar verdeeld onder fans, scholen en bibliotheken. Meer dan 55.000 bezoekers lazen het verhaal op de interactieve website www.debeerenzijnsjaal.be in Nederlands, Frans of Engels. De ganse campagne bereikte bijna 5.000.000 mensen op social media.

“Erkenning voor het innovatieve werk van ganse Club”

Text: 

De award werd uitgereikt tijdens het 14de EFDN Conference, die door de coronapandemie dit jaar online doorging. Het was Clubs’ Head of Foundation Peter Gheysen die de award tijdens het virtuele EFDN Conference in ontvangst mocht nemen uit handen van voormalig Frans international Louis Saha.

 

"We zijn zeer vereerd met deze fantastische award. Het feit dat deze award wordt verkozen door meer dan 100 collega CSR-managers van andere Europese voetbalorganisaties geeft deze prijs nog extra waarde. De manier waarop we met ons kinderboek ‘De Beer en zijn Sjaal’ op een impactvolle manier respect in het voetbal aankaarten werd door heel wat collega’s gesmaakt. Het is een erkenning voor het innovatieve werk dat we met de ganse Club realiseren ten goede van de samenleving en geeft ons een boost om te blijven inzetten voor verschillende maatschappelijke thema’s.” aldus Head of Foundation, Peter Gheysen.

Ook Clubs’ Voorzitter Bart Verhaeghe is zeer verheugd met deze award: “Met de ganse Club streven we ernaar om een pionier te zijn in wat we dagelijks doen, ook op internationaal niveau. Op het veld en naast het veld, maar even goed ook met wat we realiseren via onze Foundation in de samenleving. Ik ben als Voorzitter dan ook zeer trots op deze internationale award. We zijn trots dat ons tijdloos kinderboek nog vele generaties jonge fans zal blijven beïnvloeden in hun waarden en normen en onze boodschap van respect en verdraagzaamheid zal blijven raken. Met de talrijke projecten van de Club Brugge Foundation zorgen we ervoor dat Club méér is dan voetbal.”

Brugge krijgt uniek mini-pitch

Met deze 'More than Football Award 2020' ontvangt Club, naast deze internationale award als het meest innovatieve en impactvolle programma in het Europese voetbal, ook een complete Clubbranded Mini-Pitch System ™, dankzij Musco Lighting. In overleg met Stad Brugge krijgt dit uniek minivoetbalveld binnenkort een bijzondere plaats in Brugge.

Related articles