Vandaag stelt Club Brugge een kinderboek voor en het is er één met een echte kerstboodschap. “Het boek is een voorleesverhaal over respect,” valt voorzitter Bart Verhaeghe met de deur in huis. “Een verhaal voor groot en klein dat we bij Club Brugge heel waardevol vinden om te vertellen. Zeker in deze woelige voetbaltijden.”
‘De Beer en zijn sjaal’, het kinderboek van Club Brugge dat ook ouders leert wat clubliefde is.
De Beer en zijn sjaal, zo luidt de titel van het kinderboek, is een verhaal over Clubliefde. “Maar nog veel meer dan dat is het een verhaal over clubliefde. Met een kleine c dus,” gaat Bart Verhaeghe verder. “Het is geen geheim dat het voetbal met een serieus imagoprobleem kampt. Racisme, hooliganisme, geweld, … Overal ter wereld kent het voetbal dezelfde hardnekkige problemen. De kerstperiode leek ons dan ook het ideale moment om met Club Brugge een duidelijk statement te maken.”
Want naast een prachtig voorleesverhaal voor de kleinsten, is De Beer en zijn sjaal eigenlijk vooral een boodschap naar de ouders. Het boek vertelt het verhaal van papa en zoon Beer, de mascottes van Club Brugge, die voor de eerste keer samen naar het voetbal gaan. In het bos komen ze Konijn, Bosuil, Zebra en nog een heleboel andere dieren tegen. En dat zijn niet toevallig de mascottes van andere clubs. Alle dieren dragen sjaals met andere kleuren. Dat maakt hen heel verschillend, althans dat denken ze. Langzaamaan en met de nodige discussies komen papa Beer en de andere dieren tot het inzicht dat ze veel meer gemeen hebben dan ze denken. Allemaal houden ze van voetbal en zien ze hun eigen kleuren het liefst. En net dat maakt alle supporters hetzelfde.
“Liefde voor voetbal en clubkleuren wordt doorgegeven van generatie op generatie,” vertelt Bob Madou, Chief Business Officer van Club Brugge. “Zeker bij de supporters van een familieclub als Club Brugge. Daarom wilden we in plaats van via een leuk filmpje of een grote actie in het stadion, onze supporters bereiken in hun eigen huiskamer. Door dit verhaal voor te lezen aan hun kinderen willen we volwassen supporters eraan herinneren wat clubliefde écht is. Dat andere ploegen onze tegenstanders zijn, maar niet onze vijanden.
Club Brugge wil met dit boek dus het respect voor elkaar aanmoedigen bij de toekomstige én huidige generatie supporters, welke kleuren zij ook verkiezen. Het is een duidelijke ‘nee’ tegen hooliganisme en racisme,” besluit Bob Madou.
De Beer en zijn sjaal werd gedrukt op 5.000 exemplaren die aan supporters van Club Brugge en andere clubs werden uitgedeeld. Ook iedere bibliotheek in Vlaanderen en basisschool in Brugge krijgt een exemplaar toegestuurd zodat deze warme boodschap een zo’n breed mogelijk publiek kan bereiken en toekomstige generaties voetbalfans kan inspireren. Het kinderboek is ook digitaal (voor) te lezen op debeerenzijnsjaal.be