Alle nieuws

Football For All – een vuist voor respect, diversiteit en verdraagzaamheid

Komend weekend organiseert de Pro League, in samenwerking met Voetbal Vlaanderen, ACFF en de KBVB een sensibiliseringscampagne tegen racisme, homofobie en andere vormen van ongelijkheid. Met de regenboogcampagne willen zowel de ploegen uit de Pro League als de clubs uit het amateurvoetbal een vuist maken voor respect, diversiteit en verdraagzaamheid op en rond onze velden 👊.

SAMEN VOOR DIVERSITEIT

De naam zegt het zelf: footbALL. De sport is er immers voor iedereen. Door de regenboogkleuren op te nemen in het logo van de ploeg en de Pro League, wil de voetbalwereld deze boodschap de wereld insturen en zo ongelijkheid verhelpen, over de clubkleuren heen en in heel de maatschappij. Daarnaast zullen de ploegkapiteins uit de Jupiler Pro League en de Proximus League op de 27ste speeldag een regenboogkapiteinsband dragen en ook de cornervlaggen zullen in het teken staan van de campagne 🌈.

Hoewel de regenboogkleuren oorspronkelijk staan voor de holebi- en transgenderbeweging, wil de campagne ook een statement maken tegen racisme en andere vormen van ongelijkheid. Kortom, een actie voor verscheidenheid in de brede zin van het woord.

STEUN VOOR MUSEUM KAZERNE DOSSIN EN FONDATION IHSANE JARFI

De strijd tegen ongelijkheid kan niet bestreden worden op een weekend. De ambities van de Pro League gaan dan ook verder dan dat. Zo gaan de opbrengsten van de veiling van de kapiteinsbanden en cornervlaggen naar twee initiatieven die onverdraagzaamheid in beeld brengen: het museum Kazerne Dossin en Fondation Ihsane Jarfi. Het eerstgenoemde brengt documentatie over de vervolging van Joden en zigeuners en andere schendingen van de mensenrechten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Stichting Ihsane Jarfi strijdt tegen discriminatie en homofobie en vangt holebi- en transgenderjongeren op die omwille van hun geaardheid verstoten worden en thuis niet meer terecht kunnen.

Door het steunen van deze initiatieven willen de ploegen van de Pro League symbolisch en financieel bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen van de campagne. Bied mee op het shirt via deze link.

NO TO RACISM

Sinds vele jaren staat Club Brugge voor waarden als gelijkheid en respect voor iedereen. Zowel in het eerste elftal als in de jeugdploegen is Club dan ook een weerspiegeling van de samenleving met alle rassen en kleuren en het distantieert zich dan ook uitdrukkelijk van elke vorm van discriminatie. In 2015 zorgde Club voor een Europese primeur door als eerste ploeg met de slogan “No To Racism” op de shirts te spelen en ook met deze sensibiliseringscampagne wil Club de diversiteit als een verrijking omarmen.